SAAB 9000 ajalugu
Esimese 20 autotootmise aasta jooksul tootis Saab ainult
väikseid autosid. Suurem mudel - Saab 99 - tuli alles 1967 aastal, kuid
saades seejuures ka alusplatvormiks tulevaste mudelite arendamisele. Nii
algaski see Saab 99 EMS-iga ja jätkus Saab 99 Turbo ja Saab 900-ga. Mõtted
uuest veelgi suuremast mudelist hakkasid liikuma aastal 1974. Energiakriisi
varjus hakkas kerkima esile ruumikam ja energiasäästlikum Saab - Saab
9000. Esimene Saab 9000 tuli tootmisliinilt mais 1984 - pärast 10 miljoni
kilomeetri kõige erinevate olukordadega testimisest teedel. Katsetamine
toimus maskeeritud 900-ga - Saab 9000 eelkäija. Esimene Saab 9000 Turbo
16 kerenumbriga 1001 on eksponaadina pandud välja vaatamiseks Saabi
muuseumis. Umbes aasta hiljem lasti välja Saab 9000i - sissepritega mootoriga
versioon. Saab 9000 loodi koostöös Fiat Croma, Lancia Thema
ja Alfa Romeo 164 arendusega, mis on tuntud ka kui "Type 4"
projekt. Projekti lõpuosas koostöö ei sujunud enam ja
lõpptulemuselt on autod küllaltki erineva väljanägemisega,
samas on olemas ka ühiseid jooni (Lancia Thema - Saab 9000). Kere, mis on tehtud umbes
155 osast, ühilduvad ainult ca 10 osa. Saab 9000
on disainitud itaallase Giorgetto Giugiaro poolt.
Saab
9000 Turbo pandi tõsiselt proovile oktoobris 1986, kus toimus testimine
TALLADEGA ringrajal "The Long Run", millest võttis osa
kolm äsja tootmisliinilt väljunud Saab 9000 Turbo't. Sõideti
maksmumkiirusega peaaegu kolm nädalat järjest. Tulemuseks oli
100 000 km keskmise kiirusega 210 km/h, mis sisaldas aega tankimiseks,
juhi vahetuseks ja teeninduseks. Selle testi käigus tehti 21
rahvusvahelist kiiruserekordit. SAAB 9000 müügile tulid kasuks ka mitmed turvalisusetestide võidud ja
Rootsi suurima kindlustuskontserni Folksami auhind "Rootsi turvaliseim auto", mille SAAB 9000 on
võitnud mitmel korral.
SAAB ajaloost võib lisaks lugeda üht lühireferaati, mille saatis
Kaupo (tänud talle selle eest).
Saab 9000 sedaanversioon tuli tootmisliinilt 1988 talvel
- Saab 9000 CD 4-ukseline sedaan. Aastal 1992 tuli tootmisesse juba uuendatud
kerega Saab 9000 CS ja samal ajal uuendati ka mudelite CC ja CD esiosasid,
mis asendati moodsama CS variandiga. Uuendusena teravdati esiosa koos väiksemate esituledega ja disainiti ümber tagaosa. Peamine
muudatuste põhjus oli turvalisuse tõstmine. 1993 tutvustas SAAB AERO mudelit, mis on enamuse 9000 omanike unistus :). AERO on
varustatud 2,3l Turbomootoriga arendades võimsust 225hj, sportvedrustusega, sportistmetega, jne. SAAB 9000 tootmine jätkus aastani 1998
kus see asendati mudeliga SAAB 9-5 
1984 SAAB 9000 CC Turbo 16
1985 SAAB 9000 CC i
1988 SAAB 9000 CD/CDE
1991 SAAB 9000 CS/CSE
1993 SAAB 9000 AERO
SAAB 9000 aastad
SAAB Museum'ist
Aasta 1985
Peale Saab 9000 pressikonverentsi Kolmården Game Parkis 24. mail
1984 oli nõudmine uue Saabi järele üle ootuste kõrge.
Tellimusnimekiri oli pikk juba enne esimese masina tootmisliinilt maha
veeremist augustis 1984 (1985 mudel). Algselt olid kõik autod varustatud
2 liitrise 16 klapise (kahe nukvõlliga) turbomootoriga.
Aasta 1986
Mingeid suuri muudatusi 9000 teisel tootmisaastal ei tehtud. Tutvustati
laiemaid suure kiiruse rehve 205/55VR15 ja uusi külgmisi suunatulesid.
Võimalik oli eritellimusel paigaldada keerulisem juhtkompuuter.
Aasta jooksul anti käiku ka ilma turbota, 9000i 16 klapiga mootor. Sissepritsega
mootor arendas võimsust 130 hj (1985cc) ja omas
elektroonilist süüdet ning löögiandurit (?)
Aasta 1987
Oluline uuendus 1987 aastal oli vesijahutusega turbo. Vesijahutus tõstis
oluliselt turbo töökindlust. Turvalisuse alane uuendus sel aastal
oli ABS(Antilock Braking System). Anti käiku uus 4-käiguline
automaatkäigukast ja katalüsaator lisati auto standardvarustusse.
Esiistmeted varustati muudetava võimsusega istmesoojendusega ja
Inglismaa jaoks loodi eriväljalase 9000SE, mis oli polsterdatud naha
ja pähklipuiduga.
Aasta 1988
Standardvarustusena said kõik mudelid automaatsed eelpingutatud
turvavööd (Saabi järjekordne turvalisusealane innovatsioon). 1987
hilissügisel anti pidulikult välja uus 9000 CD - 9000 sedaan
versioon. Mudeli esitlus toimus 1988 jaanuaris Nices. CD versiooni käsitleti kui
luksusautot (diplomaadi auto), mis näitas prestiizi.
CD oli saadaval ainult Turbo mootoriga, mis oli varustatud uue ja täielikult
arvuti poolt juhitud elektroonilise süütesüsteemiga. Uuel
süsteemil - DI (Direct Ignition) omas iga küünal süütepooli
ja jagajat koos oma liikuvate osadega polnud enam vaja. Stockholm Motorshowl
1988 veebruaris näidati Saab 9000 Talladegat. Mudel oli mõeldud
Rootsi turule ja omas jäigemat vedrustust ning musta ja tumehalli
nahk sisustust. Lisana oli võimalik tellida katuseluuk.
Aasta 1989
Mootorite võimsust tõsteti 125 hj -> 130 hj sissepritsega
mootoritel ja 160 hj -> 165 hj turbomootoritel. 9000 Talladega mootor
arendas 175 hj võimsust. Saab DI oli nüüd kõigil
turbolaadimisega mootoritel. Alates 1988 aasta sügisest varustati kõik mudelid
katalüsaatoriga ja lambda sensoriga. Võimalusel
sai tellida mugavad elektrooniliselt reguleeritavad esiistmed. Turvalisuse
huvides varustati mudelid võimsama piduritulega. 9000
CD oli nüüd võimalik osta ka ilma turbota - sissepritse
mootoriga, mida esitleti Birminghami Motorshowl oktoobris 1988.
Aasta 1990
Tutvustati uut 2,3 liitrist (2290cc) balantsvõllidega nelja silindrilist
mootorit. Sissepritsega Saab DI süsteemiga varustatud mootori võimsus
oli 150 hj. 9000 Talladega omas nüüdsest mootorit võimsusega
185 hj, kolme kodaraga kergesulmist 16" velge ja uut tagaspoilerit.
9000 Talladegat hakati müüma ka Inglismaal - 9000 Carlsson
nime all (rallilegend Erik Carlsson "på taket"). Tippmudeliks
oli 9000 CDE kergesulam kodarvelgedega, esimeste udutuledega ja nahk/puit
sisuga.
Aasta 1991
2,3 liitrine Turbo forseeriti võimsuseni 200 hj. Uus mootor viis
edasi uut 9000 T16S Aerot, mis asendas 9000 Talladega. Välimuselt
muutusid kõik 1991 aasta 9000 CD mudelid. Esiosa sai väikese
kalde ja tuled suurema pinna. Mugavuse ja turvalisuse huvides lisati kõigile
9000le külgjõu tugevdatud kaitsed ja elektrostaatilised salongi
õhufiltrid. Mõnedel mudelitel oli ka juhi turvapadi ja Saab
TCS (Traction Control System) süsteem.
Aasta 1992
Suurim muudatus 1992 aastal oli uue mudeli - viieukselise 9000 CS turule
tulek. Mudelil oli madalam esiosa ja neli esituld - erinevad lambid pool-
ja täistuledele. Uus tagaosa oli täiustatud ja tugevdatud, tõstmaks
auto üldist turvalisust. Katalüsaatorid said standardiks kõikidel
Saabi mudelitel kõikidel turgudel. Saab tutvustas esimesena uut
CFC-vaba konditsioneeri. Kõigil Rootsis, Euroopas (va. Inglismaa)
ja USA-s müüdavatel mudelitel oli ABS standardvarustuses. Kõigil
mudelitel paigaldati katuseluuk standardvarustusena. 1992 aasta kevadel oli müügil
erimudel 9000 Griffin, varustatuna kogu võimaliku luksvarustusega
(saadaval ainult automaatkäigukastiga).
Aasta 1993
Uus oluline uuendus Saabil oli mootori juhtsüsteem "Trionic",
mis juhtis süüdet, kütuse sissepritset ja turbo ülerõhku.
Tutvustati uut madalsurve turbomootorit, mis oli võimalik valida
mõlemale mudelile 9000 CS ja 9000 CD. Mootor arendas võimsust
150 hj.
Ühtlustati mudelivalik ja kõigil turgudel jäid nendeks
CS/CSE ja CD/CDE. 1992 oktoobris Paris Salon'is näidati kiireimat
Saabi - 9000 Aero. 2,3 turbomootor oli saadaval 225 hj ja 240 hj.
Aasta 1994
Sel aastal lisati soojust neelav esiklaas. Standardvarustuses hakkasid olema
elektriaknad, elektripeeglid ja juhi turvapadi. Kõrvalistuja turvapatja oli võimalik
tellida lisana. Uus madalsurveturbo (LPT) arendas võimsust 170hj. Lisaks täiustati ka käigukasti.
Aasta 1995
Tutvustati General Motorsi algatust - 201 hj V6 mootorit, mida võis
leida ka Opel Omegal (Vauxhall). Auto varustati juhi turvapadjaga ja erinevalt
reguleeritava rooliga. Veojõukontroll TCS tehti standardiks Aerol
ja V6-l. Enamus mudelitele paigaldati standardina uus alarm ja vargavastane
süsteem.
Aasta 1996
"Ecopower" rakendati kõigil turbomootoritel, sõltumata
kas tegemist oli madalsurve- või kõrgsurve turboga. 2,3
sissepritsega mootor asendati 150 hj 2,0 LPT (light pressure turbo) mootoriga.
Mootorid Rootsi turul varustati elektrilise mootorisoojendusega. Enamus
mudelitele võeti standardvarustusena kasutusele uus vargavastane
süsteem koos immobilaiseriga.
Aasta 1997
1997 oli 50. aastapäev Saabil, mida täistati 9000 erimudeliga.
Erimudelil oli nahka pressitud Saabi klassikalise lennuki sümbol.
Mudel oli varustatud kergesulamist velgedega ja spetsiaal puit-nahk rooliga.
Rootsis oli mudeli nimeks Jubileum ja teistel turgudel Anniversary. 9000
oli varustatud 150 hj, 170 hj või 200 hj turbolaadimisega mootoritega.
Ilma turbota mootor oli 130 hj ja V6 mootor eemaldati enamus turgudelt.
Aasta 1998
CS mudeli viimane aasta. Palju autosid müüdi Anniversary versioonina.
|